Motoreduktor to elektromechaniczny układ napędowy, którego funkcją jest zmiana prędkości obrotowej oraz momentu obrotowego. Szeroki zakres mocy i obrotów sprawia, że urządzenia tego typu znajdują zastosowanie w niemal każdej gałęzi przemysłu jako jednostka napędowa ogólnego przeznaczenia.
Klasyczny układ napędowy o konstrukcji rozproszonej ma jedną zasadniczą wadę - zajmuje bardzo dużo miejsca. Alternatywą, która stanowi zwarte połączenie napędu elektrycznego z przekładnią mechaniczną, jest motoreduktor. Zwarta budowa tego urządzenia zapewnia mu niezwykle kompaktowe rozmiary, więc w wielu przypadkach jego zastosowanie będzie bardziej korzystne od użycia klasycznego napędu, który składa się z silnika, przekładni i sprzęgła.
Motoreduktor skupia wszystkie swoje komponenty (elementy napędu, przeniesienia momentu i redukcji prędkości) w jednej obudowie. Występują także konstrukcje składające się z połączonych na stałe segmentów. Zastosowanie wielostopniowych przekładni pozwala na uzyskanie bardzo wysokiego wypadkowego przełożenia, sięgającego nawet kilkudziesięciu tysięcy.
Podział motoreduktorów opiera się na zastosowanym rodzaju przekładni zębatej na ostatnim stopniu przełożenia. Najczęściej spotykane typy to:
Istnieją przypadki, w których korzystniejsze jest zastosowanie konwencjonalnego napędu. Motoreduktor nie sprawdzi się przy przenoszeniu dużych mocy przy jednoczesnym dużym przełożeniu. Dlaczego? Ponieważ w takim przypadku urządzenie osiągnie bardzo duże rozmiary, większe niż klasyczny układ napędowy o konstrukcji rozproszonej.
W każdym innym przypadku motoreduktory, bez względu na ich rodzaj, będą odznaczały się niewielkimi rozmiarami i to właśnie jest ich największa zaleta. Dzięki skupieniu wszystkich elementów układu napędowego w jednej obudowie, wyeliminowana została konieczność dobierania jego poszczególnych komponentów, wystarczy dobrać odpowiedni rodzaj motoreduktora. Parametry, które należy uwzględnić przy wyborze urządzenia to: pozycja pracy, współczynnik przeciążenia, moc, sprawność, moment wyjścia oraz obroty wału wyjściowego.