068 385 0074
068 385 0075
068 385 0076
fax: 068 352 6331
stm@stmpolska.pl

Motoreduktory

motoreduktorMotoreduktor to elektromechaniczny układ napędowy, którego funkcją jest zmiana prędkości obrotowej oraz momentu obrotowego. Szeroki zakres mocy i obrotów sprawia, że urządzenia tego typu znajdują zastosowanie w niemal każdej gałęzi przemysłu jako jednostka napędowa ogólnego przeznaczenia.

Klasyczny układ napędowy o konstrukcji rozproszonej ma jedną zasadniczą wadę - zajmuje bardzo dużo miejsca. Alternatywą, która stanowi zwarte połączenie napędu elektrycznego z przekładnią mechaniczną, jest motoreduktor. Zwarta budowa tego urządzenia zapewnia mu niezwykle kompaktowe rozmiary, więc w wielu przypadkach jego zastosowanie będzie bardziej korzystne od użycia klasycznego napędu, który składa się z silnika, przekładni i sprzęgła.

Konstrukcja motoreduktorów

Motoreduktor skupia wszystkie swoje komponenty (elementy napędu, przeniesienia momentu i redukcji prędkości) w jednej obudowie. Występują także konstrukcje składające się z połączonych na stałe segmentów. Zastosowanie wielostopniowych przekładni pozwala na uzyskanie bardzo wysokiego wypadkowego przełożenia, sięgającego nawet kilkudziesięciu tysięcy.

Podział motoreduktorów opiera się na zastosowanym rodzaju przekładni zębatej na ostatnim stopniu przełożenia. Najczęściej spotykane typy to:

  • - motoreduktory walcowe: zastosowana przekładnia charakteryzuje się kołami zębatymi walcowymi o równych, leżących w tej samej płaszczyźnie osiach;
  • - motoreduktory płaskie: ich konstrukcja również składa się z przekładni walcowej, jednak ze względu na jej wewnętrzne ukształtowanie, motoreduktor płaski daje możliwość zmieszczenia kilku dodatkowych stopni przełożenia;
  • - motoreduktory stożkowe: przekładnia zastosowana w tej konstrukcji składa się z kół, których zęby o zarysie stożków toczą się po sobie;
  • - motoreduktory ślimakowe: na przekładnię tego urządzenia składają się dwa podstawowe elementy: wirnik śrubowy z gwintem trapozowym (ślimak) oraz koło zębate z zębami śrubowymi o wklęsłym przekroju wzdłużnym (ślimaczyca);
  • - motoreduktory planetarne: w tym przypadku przynajmniej jedno z kół zębatych nie ma ustalonej osi obrotu. Sama przekładnia składa się z koła głównego i z kilku kół obiegowych, czyli planetarnych.

Motoreduktor - wady i zalety

motoreduktoryIstnieją przypadki, w których korzystniejsze jest zastosowanie konwencjonalnego napędu. Motoreduktor nie sprawdzi się przy przenoszeniu dużych mocy przy jednoczesnym dużym przełożeniu. Dlaczego? Ponieważ w takim przypadku urządzenie osiągnie bardzo duże rozmiary, większe niż klasyczny układ napędowy o konstrukcji rozproszonej.

W każdym innym przypadku motoreduktory, bez względu na ich rodzaj, będą odznaczały się niewielkimi rozmiarami i to właśnie jest ich największa zaleta. Dzięki skupieniu wszystkich elementów układu napędowego w jednej obudowie, wyeliminowana została konieczność dobierania jego poszczególnych komponentów, wystarczy dobrać odpowiedni rodzaj motoreduktora. Parametry, które należy uwzględnić przy wyborze urządzenia to: pozycja pracy, współczynnik przeciążenia, moc, sprawność, moment wyjścia oraz obroty wału wyjściowego.

rzetelna