Motoreduktory

Motoreduktor to elektromechaniczny układ napędowy, którego zadaniem jest zmiana prędkości obrotowej i momentu obrotowego. Szeroki zakres mocy oraz obrotów czynią z tych urządzeń te stosowane w wielu obszarach przemysłu jako jednostka napędowa ogólnego zastosowania.

Wadą układu napędowego klasycznego posiadającego rozproszoną konstrukcję jest zajmowanie bardzo dużo miejsca. Alternatywa, stanowiąca zwarte połączenie napędu elektrycznego z przekładnią mechaniczną, to motoreduktor. Zwarta budowa tego urządzenia przekłada się na kompaktowe rozmiary, co sprawia, że w wielu przypadkach jego użycie będzie bardziej korzystne niż sięgnięcie po klasyczny napęd, złożony z silnika, przekładni a także sprzęgła.

Motoreduktory – konstrukcja

Motoreduktor zawiera wszystkie swoje podzespoły (elementy napędu, przeniesienia momentu oraz redukcji prędkości) w jednej obudowie. Występują także konstrukcje składające się z połączonych na stałe segmentów. Wybór wielostopniowych przekładni umożliwia uzyskanie bardzo wysokiego wypadkowego przełożenia, sięgającego nawet kilkudziesięciu tysięcy.

Motoreduktory dzielimy ze względu na zastosowany rodzaj przekładni zębatej na ostatnim stopniu przełożenia. Najczęściej wyróżnia się takie rodzaje jak:

  • motoreduktory walcowe: zastosowana przekładnia charakteryzuje się kołami zębatymi walcowymi o równych, leżących w tej samej płaszczyźnie osiach;
  • motoreduktory płaskie: ich konstrukcja również składa się z przekładni walcowej, jednak ze względu na jej wewnętrzne ukształtowanie, motoreduktor płaski daje możliwość zmieszczenia kilku dodatkowych stopni przełożenia;
  • motoreduktory stożkowe: przekładnia zastosowana w tej konstrukcji składa się z kół, których zęby o zarysie stożków toczą się po sobie;
  • motoreduktory ślimakowe: na przekładnię tego urządzenia składają się dwa podstawowe elementy: wirnik śrubowy z gwintem trapozowym (ślimak) oraz koło zębate z zębami śrubowymi o wklęsłym przekroju wzdłużnym (ślimaczyca);
  • motoreduktory planetarne: w tym przypadku przynajmniej jedno z kół zębatych nie ma ustalonej osi obrotu. Sama przekładnia składa się z koła głównego i z kilku kół obiegowych, czyli planetarnych.

Motoreduktor – wady i zalety

Istnieją przypadki, w których korzystniejsze jest zastosowanie konwencjonalnego napędu. Motoreduktor nie sprawdzi się przy przenoszeniu dużych mocy przy jednoczesnym dużym przełożeniu. Dlaczego? Ponieważ w takim przypadku urządzenie osiągnie bardzo duże rozmiary, większe niż klasyczny układ napędowy o konstrukcji rozproszonej.

W każdym innym przypadku motoreduktory, bez względu na ich rodzaj, będą odznaczały się niewielkimi rozmiarami i to właśnie jest ich największa zaleta. Dzięki skupieniu wszystkich elementów układu napędowego w jednej obudowie, wyeliminowana została konieczność dobierania jego poszczególnych komponentów, wystarczy dobrać odpowiedni rodzaj motoreduktora. Parametry, które należy uwzględnić przy wyborze urządzenia to: pozycja pracy, współczynnik przeciążenia, moc, sprawność, moment wyjścia oraz obroty wału wyjściowego.